Samarbejde med bloggere er hverken sort eller hvidt

Kirstine Sloth, en af Danmarks største YouTuber, med PlanBørnefonden i Kenya. Foto: Fra YouTube-videoen "Prostitueret som 12 årlig"
Kirstine Sloth, en af Danmarks største YouTuber, med PlanBørnefonden i Kenya. Foto: Fra YouTube-videoen "Prostitueret som 12 årlig"

Når alvorlige samfundsproblemer bliver formidlet på unges præmisser, er deres lyst til viden enorm. Det viser erfaringerne fra PlanBørnefonden, der samarbejder succesfuldt med bloggere – men de etiske dilemmaer risikerer at stå i kø

Af Joan Rask

Mange afrikanske piger kommer ikke i skole 4-5 dage hver måned. Årsag – de har menstruation. Engangsbind er for dyre, og uanset nationalitet har ingen kvinder lyst til bløde igennem. Det er hverdagen for millioner af unge og samtidig en problemstilling som nordiske unge ikke bekymrer sig om. Men nogle af dem gør… NGO-organisationen PlanBørnefonden i Danmark indledte i 2016 et samarbejde med Kirstine Sloth, en dengang ung dansk blogger på 17 år. Pressechef Signe Holme indrømmer, at det var for at nå en yngre målgruppe. 

Nederst: Se seks gode råd fra Signe Holme
når du samarbejder med bloggere

“I NGO’er arbejder vi meget med den etablerede presse, og der bliver skrevet mange gode artikler, men de ender ofte langt inde i aviserne blandt pligtstoffet, og læserne er mest nørder, der i forvejen interesserer sig for udenlandsstof,” siger hun.

Måske derfor lyttede pressechefen ekstra godt, da Kirstine Slot, Danmarks største YouTuber, henvendte sig for at blive fadder til et barn, en ordning hun kendte godt, fordi hendes forældre har været fadder i mange år.

“Hun havde en enorm reach til en meget stor gruppe unge, som vi umuligt kunne nå via traditionelle medier, og så fik vi den ide, at vi ville invitere hende med til Afrika,” siger Signe Holme.

Se også: Aftenpost modtager kritik fra Pressenævnet
Sammenblander journalistik og sponsoreret
indhold lyder det. Aftenposten er uenig.

Samarbejdet har resulteret i ti film om pigers rettigheder til Kristines Youtube kanal, og hun har de seneste år samlet penge ind til skoler, hygiejnebind og holdt foredrag om kvinders rettigheder og muligheder. Samarbejdet har været meget succesfuldt for PlanBørnefonden og resulteret i flere bidragskroner og nye faddere i organisation.

“Set i forhold til traditionel markedsføring, er filmene med Kirstine Sloth ikke særligt dyre at producere. Vi betaler fly, ophold og mad, men vi slipper kontrollen og bliver nødt til at være med på bloggerens præmis,” siger Signe Holme

Bland ikke genrene

Signe Holm pointerer, at det er utroligt vigtigt, at adskille reklame, bloggernes egne fortællinger og de pressehistorier, som organisationen går ud med.

Kirstine Sloth, en af Danmarks største YouTuber, med PlanBørnefonden i Kenya. Foto: Fra YouTube-video
Kirstine Sloth, en af Danmarks største YouTuber, med PlanBørnefonden i Kenya.
Foto: Fra YouTube-video

“Troværdigheden er vigtigt og derfor betaler vi ikke bloggerne. Det har vi aldrig gjort, men jeg ved, at andre NGO’er gør det,” siger hun.

Udfordringen er, at bloggerens egne værdier kommer i spil, og det kan være svært at forudse i en kommunikationsafdeling, hvordan et menneske reagerer i uvante situationer.

“Godt, at det ikke var os, der fandt Kirstine Sloth, men hende der fandt os. Hun bestemmer altid selv, hvad hun spørger om, og hvis hun vil noget andet end det, vi havde tænkt, får hun selvfølgelig mulighed for det,” siger Signe Holme.

“Troværdigheden er vigtigt og derfor betaler vi ikke bloggerne. Det har vi aldrig gjort, men jeg ved, at andre NGO’er gør det,” siger hun.

Signe Holme, PlanBørnefonden DK 

Seks gode råd – når du samarbejder med bloggere

Fra Signe Holme, PlanBørnefonden, DK

1)
Mærk efter. Hav god tid, så du sikrer dig, at det er etisk forsvarlig.

2)
Vær sikker på, at bloggerens formål og værdier er på linje din organisations.

3)
Troværdighed er afgørende. Find en person der i forvejen interessere sig for samme sag.

4)
Lav dit forarbejde grundigt, led efter huller i osten og vær djævlens advokat.

5)
Hele organisationen skal være med, for det er “organisationen”, der skal slippe kontrollen – der kommer nemlig til at ske ting, der ikke kan styres.

6)
Bland ikke genrerne. Sørg for at holde journalistisk, pressearbejde og markedsføring for sig – og lad bloggerne selv være afsendere på deres produkter

Fakta:

Eksempler på alvorlige emner, fortalt med humor i samarbejde med bloggere og influencers.

Kirstine Sloth, dansk blogger i samarbejde med PLAN Børnefonden
Min tur til Kenya

Stuck i samarbejde med Aftenposten, Norge:
Hva slags monster voldtar en 8 aring 
Hun var 12 ar – han var 38

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *