Seere og læsere er vilde med Stuck, men Pressens Faglige Utvalg vender tommelfingeren ned ad

Serien Stuck, udviklet og produceret af Aftenposten, Norge i samarbejde med Plan International m.fl. Foto: Fra seriens første episode
Serien Stuck, udviklet og produceret af Aftenposten, Norge i samarbejde med Plan International m.fl. Foto: Fra seriens første episode

Aftenposten mest sete video er produceret i samarbejde med Plan International, Norge. Brugerne tog serien Stuck med Emilie Beck til sig – og sammen med Emilie tog de afstand fra børneægteskaber og ubærlige vilkår for unge kvinder i udviklingslande 

Af Joan Rask

Sammenblander Aftenposten journalistik og sponsoreret indhold i deres iver efter nye abonnenter? Det spørgsmål trænger sig på, for i sommeren 2018 fik Aftenposten en påtale af Pressens Faglige Utvalg. Jonas Brenna er producent og indkøber hos Aftenposten, og han er helt uenig i klagen, der er rettet mod sæson 2 af serien Stuck, der er produceret i samarbejde med Plan International i Norge. 
 
“De almindelige TV-kanaler har produceret denne type produktioner i en årrække og gør det stadigvæk, fordi de kan differentiere indholdet på en anden måde via programposter, kanaler og særlige slots,” siger Jonas Brenna. 

Han ser det som skæv konkurrence og urimelig forskelsbehandling, at et mediehus som Aftenposten ikke må eksperimentere med nye formater og anderledes finansieringsformer. 

“For os handler det om tillid mellem os og publikum, og så længe publikum har tillid til, at vi kan håndtere et samarbejde med en privat aktør, kan jeg ikke se problemet. Stuck er en vigtig fortælling, og vi har aldrig lagt skjul på, at der var et samarbejde med PlanBørnefonden,” siger Jonas Brenna. 

Han er bekymret over det fortrin som norske broadcast-medier får og forklarer, at NRK og de andre store tv-kanaler kan være kreative med finansiering og form, bare de fortæller, at de køber produktioner. Problemet med Stuck er, jfr. ”Pressens Faglige Utvalg”, at Stuck er aktualitetsjournalistik – og det er ikke forening med god presseskik at sponsorere nyheds- og aktualitetsjournalistik. Heller ikke selv om sponsor og samarbejdspartnere er tydelig nævnt.

“Helt overordnet mener vi ikke, at vores indhold skal defineres som journalistik, blot fordi det belyser et aktuelt tema. Tænk på at mere end 800.000 så Stuck og blev klogere på et vigtigt og alvorligt emne,” siger han. 

Pressens Faglige Utvalg begrunder deres kritik med, at Aftenposten som udgangspunktet er en nyhedsorganisation og det er uforeneligt med kommercielle interesser.

“Jeg tror, vi fortsat vil prøve at udfordre former og finansieringsmodeller, men vi tager selvfølgelig påtalen alvorlig og henviser til den alle steder, hvor serien er omtalt på vores hjemmeside. Men vi undrer os over, hvordan en så ukonkret definition af aktualitetsjournalistik kan være afgørende for, hvorvidt noget kan sponsoreres eller ikke?” siger Jonas Brenna.

Aftenposten:

Aftenpostenfelt i PFU for programserien Stuck (artikel)

Fakta:

Påtale fra Pressens Faglige Utvalg

STUCK ep. 1: Dying (Aftenposten, episode 1 som der ikke er klaget over)A

Solveig Aksnes, Larissa Munch, Synne Østerlie, Victoria Engebretsen, Torkil Vatne, Helene Rogne mot Aftenposten (Pressens faglige Utvalg) 

Eksempler fra Stuck 2 – i samarbejde med Aftenposten, Norge: 
Hva slags monster voldtar en 8 aring
Hun var 12 ar – han var 38

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *