Fem nordisk-baltiske lande satte fokus på AI og disinformation med en demokratiworkshop i København. Det blev både til idéudvikling og overvejelser om, hvordan medierne bliver påvirket af AI.
Af Bjarke Hunderup Uhl Pedersen, journaliststuderende ved DMJX
Løsninger, tillid og demokratisk dialog var nogle af nøgleordene, da gymnasie- og journaliststuderende samt journalister fra Estland, Letland, Danmark, Sverige og Belarus mødtes i et innovationslaboratorium i København under overskriften NextGenDemocracy.
Sammen med Google, TV2/Danmark, HD-Sydsvenskan i Malmö og Dansk Journalistforbund (DJ) var målet at udvikle nye løsninger for AI-kommunikation. Projektet er drevet af blandt andet Dansk Journalistforbund, Model Estonia, Sustainable Foundation i Riga, UngMedia i Sverige og den belarusisk-danske kulturorganisation Beladania.
I en fire dage lang workshop kom grupperne af journaliststuderende og gymnasieelever med deres bud på, hvordan man kan bruge AI som et værktøj til at facilitere den demokratiske dialog og hvordan man forebygger disinformation. Workshoppens første opgave: Chatbotten blev sat til at lave en persona, der skulle agere som deltagernes målgruppe.
Falske fotos som Trump-supporter
Idéerne til AI-løsninger blev udviklet på baggrund af oplæg fra blandt andet Bo Bergstedt, AI medie ekspert hos TV2, Jesper Vangkilde, kommunikationschef hos Google Denmark og Camilla Sylvan, nyhedschef på HD-Sydsvenskan.
Camilla Sylvan fortalte om pludselig at få et AI-genereret tip i form af et billede. Ivo Visak, rektor for Saaremaa Gümnaasium i Estland, delte, hvordan han havde fået overtalt ChatGPT til at tro, at Eiffeltårnet er bygget af træ. Og influencer Nehria Andersen fortalte, hvordan hendes private fotos blev misbrugt som Trump-propaganda.
Nogle af deltagerne fik idéen til et rollespil for gymnasieelever, hvor eleverne kunne lære tegnene på fake news og disinformation. En anden gruppe gik efter at lave en informationskampagne på det sociale medie TikTok, der skulle oplyse om AI.
Bedre forståelse af AI
Forbundsleder i Dansk Journalistforbund Tine Johansen mener, at resultaterne fra NextGenDemocracy kan give inspiration direkte på uddannelserne og i journalistikken:
”Vi har brug for tillidsfulde fora, hvor falske AI-genererede nyheder ikke præger billedet, og hvor der er tydeligere forskel mellem AI-genereret medieindhold og ægte indhold.”
Hun overrakte prisen for workshoppens skarpeste idévideo. Vinderen blev en video fra Estland, der handlede om deepfake.
Blandt en gruppe danske deltagere på NextGenDemocracy var konklusionen klar: Workshoppen har givet dem en bedre forståelse af AI og klædt dem på til at kunne oplyse andre om, hvordan man bruger AI og undgår disinformation.