Norge er det land i verden, hvor forbrugerne er mest villige til at betale for online nyheder. 30 pct. af nordmændene siger, at de betaler, og tallet er stigende. I Danmark er tallet kun 15 procent. Finske medier er til gengæld de stærkeste, når det handler om ”trust”. Det vil sige brugernes tillid til nyhedsmedierne. 62 procent af finnerne siger, at de har generel tillid til aviser og TV, mens kun 41 procent af svenskerne har samme grad af tillid.
Af John Frølich, NJC
Nic Newman mener, at de nordiske mediehuse kan og bør inspirere og lære af hinanden.
Nic Newman er tidligere BBC journalist, nu medieforsker ved Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford University.
I et interview med NJC’s nyhedsbrev forklarer han, at der ligger nationale særtræk bag nogle af tallene, f.eks. skyldes de finske tal den lave grad af polarisering i samfundet og få, stærke mediehuse, der kontrollerer markedet.
”Men danske mediehuse kan sagtens lære af nordmændene i den digitale omstilling, f.eks. den måde, hvorpå nordmændene holder fast i læsernes villighed til at betale – og får flere til at betale for online news hvert eneste år”, siger Nic Newman.
Men danske mediehuse kan sagtens lære af nordmændene i den digitale omstilling, f.eks. den måde, hvorpå nordmændene holder fast i læsernes villighed til at betale – og får flere til at betale for online news hvert eneste år
Nic Newman, Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford University
De nordiske lande står generelt meget stærkt på en række parametre, som f.eks. betalingsvillighed, direkte trafik til mediehusene, ”trust”, og en stærk public service tradition, understreger Nic Newman. Men også de nordiske lande rammes hårdt af den generelle demografiske udvikling: Unge, der vil have nyheder fra sociale medier og som kun bruger ’smartphones for news’.
Tal om medieudviklingen i Norden er hentet fra: Digital News Report 2018, Reuters Institute
Nic Newman talte for nylig på Nordisk Journalistiklærerseminar i Aarhus. Du kan se forelæsningen i sin helhed. Newman talte ikke udelukkende om Norden, men om emnet ”What is happening to our news?” (OBS: varighed en time, inkl. spørgsmål).
Om Nic Newmann, Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford University
Særlige nedslag af nordisk interesse kommer på minuttallene:
- 09.40 (om trust)
- 17.10 (om Rise of Partisan media in Sweden)
- 20:00 (’Fake news’ definitions)
- 27.14 (om direkte trafik)
- 29.47 (paying for on-line news)
Moderator: Jannie Møller Hartley, RUC