Portrætbillede af Lars K. Jensen. Foto: Ernst Poulsen.

Mit navn er Lars K. Jensen, og jeg er en af dem, du kommer til at møde på kurset ​‘Digital innovation i nordiske medier’​.

Jeg har en baggrund som journalist og er i dag digital chef hos ​Willmore​. Vi hjælper især medier og udgivere med at forstå deres brugere og skabe en sund abonnementsforretning – og vi er en af partnerne på kurset.

Her kan du læse lidt om, hvorfor det er vigtigt at starte med brugerne – og hvad du kommer til at lære om netop det på kurset. Jeg håber, vi ses.

Den hyppigste fejl

Det er nemlig lige meget, om du skal have trafik eller penge ud af dit indhold. En succes starter med, at du forstår dine brugere og modtagere. ​Analyser viser​, at den hyppigste årsag til, at iværksættere og startups ikke lykkes, er, at der ikke er noget behov hos brugerne.

Derfor er det vigtigt, at du identificerer behov og problemer hos dine brugere. Behov er dog ikke bare, hvad folk vil have. Så lad være med at spørge dem om det. Det handler også om mere end det, du allerede kan se, at de klikker på og læser, ser eller lytter til. Gode produkter løser problemer for brugerne, og det samme gælder journalistik og publicisme.

Derfor kræver det, at du gør mere end at kigge i data for jeres website og nyhedsbreve. Hvordan du gør det, er noget af det vigtigste, du kommer til at læse på kurset ​‘Digital innovation i nordiske medier’​.

Tag værktøjerne med hjem

Du får også nogle enkle, men vigtige, værktøjer med hjem. Dem kan du og dine kolleger bruge næste gang, I skal lancere noget nyt. Du lærer blandt andet at arbejde systematisk med antagelser og hypoteser samt, hvordan du bygger et godt værditilbud, der kan være penge i.

Pointen med værktøjerne er, at de hjælper dig med at holde styr på alt det, du tror, og alt det, du kommer til at vide.

En af de vigtige metoder, du bliver sat ind i, er Jobs To Be Done. Den er ​oplagt at bruge for medier​, især hvis brugerne skal betale for indholdet.

Jobs To Be Done går videre end målgrupper og handler specifikt om at identificere de problemer og behov, folk har derude. Det handler om at forstå, hvad det er for store og små opgaver, de forsøger at udføre.

For hvis dit indhold og din journalistik kan hjælpe dem, er du allerede nået langt.

Den rigtige strategi

Det er de samme metoder og værktøjer, vi bruger, når vi hjælper medier og udgivere med at udgive det rigtige indhold og vælge den rigtige forretningsmodel. Og vi kan se, at de medier, der lykkes, har en klar definition af, hvad de skal være – og for hvem.

Det handler om målgrupper, men det handler lige så meget om at vide, hvordan man hjælper sine brugere. Og tro mig, det er også meget sjovere at være journalist, når man ved, hvorfor man udgiver det, man gør – og man ved, hvordan det hjælper brugerne.

Hvad enten vi udvikler nye indholdformater, sparrer med redaktører eller optimerer en brugerrejse og får flere til at købe adgang, så tænker vi “Hvad er det, folk forsøger at opnå?”.

I sidste ende er det jo indholdsstrategi. Forskellen fra så mange andre strategier er, at den ikke er udtænkt i en workshop eller strategisession afholdt på en fancy ​location​ “ude i byen”.

Den tager udgangspunkt i jeres brugere.

Jeg håber, vi ses til kurset ​‘Digital innovation i nordiske medier’​. Hvis du har noget, du specifikt vil spørge mig om, kan du skrive til ​lars@willmore.dk​.