Public service nyheder til danske børn bliver helt digitale i 2020

DR’s Ultra Nyt er et dansk nyhedsprogram til børn
DR’s Ultra Nyt er et dansk nyhedsprogram til børn

DRs nyhedsprogram for børn, Ultra Nyt, lukker som flowkanal i 2020 og sætter turbo på den digitale udvikling. Redaktør Christina Johansen giver her sit bud på fremtidens nyheder for børn på DR Ultra Nyt.

Af Christina Johansen, DR Ultra 

Hvorfor styrke det digitale nu?

Selv om vi stadig har godt fat i de ældste børn, giver det god mening at styrke vores digitale tilbud. Målgruppen er snart 100 procent digitale, og vi kan se, at seertallene på flow i bedste fald stagnerer, men ofte er i fald, mens brugertallene på vores digitale platforme stiger og stiger. Så vi er i fuld gang med at konvertere brugere.

I et forsøg på at imødekomme denne udvikling har jeg sammen med redaktionen siden januar 2018 taget hul på en omfattende digital omstilling, som udfordrer selve formatet, produktionsflowet og medarbejdernes roller og kompetencer.

Hvor godt har I fat i børn og unge?

De nyeste tal fra DR’s medieforskning i 2018 viser blandt andet, at vores seertal on-demand er steget med 85 procent siden 2017 (undersøgelsen sammenligner uge 38-41 i 2017 med de samme uger i 2018). Vi kan også se, at seerne og brugerne bliver hængende længere, når de møder vores indhold. Tidsforbruget on-demand er nemlig steget 117 procent, når man sammenligner samme periode.

Vi oplever ligeledes en stigning i antallet at brugere på artikler, quizzer, afstemning mm. i Ultra app’en og på dr.dk/ultranyt. Det samme gælder vores sociale medier (Instagram, YouTube og Snapchat).

Det er svært at svare kort på, hvad det er, der gør, at vi har godt fat i børnene fra 7 til 12 år. Formentlig en kombination af ganske mange ting. Men jeg kan ret konkret fortælle, hvilke ændringer vi gennemførte i begyndelsen af 2018, som efter min vurdering har været afgørende for vores succes.

Christina Johansen, redaktør på DR Ultra

Christina Johansen, redaktør på DR Ultra

Fysisk placering

Vi sender ikke længere fra et stort tv-studie i DR Byen. I dag er vores værter på farten – ude blandt børnene og ude på relevante locations. Det giver os et mere agilt produktionsset-up, som gør det muligt at sende en hel udsendelse fra fx en skole eller Christiansborg, hvis det er relevant, og vi har lyst til det.

Værter

Vi har fået to nye værter, fordi vi forlanger noget andet af vores værter nu, end vi gjorde for et år siden. Det er ikke længere nok at være god, rolig nyhedsvært, der kan læse nyhederne troværdigt op inde i et studie. Vores målgruppe er vant til at blive talt direkte til af værter, som ikke kun formidler, men også deler ud af sig selv og deres erfaringer. Så ud over at være troværdig og smilende, skal vores værter også have personlighed. Og det er her, vores nyhedsværter adskiller sig fra andre. Vi vil gerne vide, hvad vores værter interesserer sig for, og hvem de er. På den måde er vi meget inspireret af de dygtige youtubers ærlighed og direkthed. Ultra Nyt er nyheder lavet fra børnenes mediebillede – ikke tv-avisens traditioner.

Alle produktionsformer flyder sammen

Skellet mellem tv og digitalt er endeligt nedbrudt. Tidligere havde vi medarbejdere, som kun beskæftigede sig med det ene eller det andet. Alle skal nu kunne producere til samtlige platforme og vide, hvorfor og hvordan en Instastory skal skæres anderledes end et indslag i udsendelsen.

Døgnrytmen er tilpasset skolerne

Vi har ændret hele vores publicerings- og døgnrytme. Tidligere sendte vi en udsendelse på flowkanalen klokken 18:00, som efterfølgende kunne findes on-demand. I dag har vi ændret vores publicering fra aften til formiddag.

Vi ved fra undersøgelser, at 50 procent af de 7-12-årige i 2018 ser eller bruger Ultra Nyt. 29 procent af disse bruger Ultra Nyt i timerne på skolen og 8 procent i frikvarteret. Ved at ændre publiceringsrytmen sikrer vi, at Ultra Nyt kan indgå som et dagsaktuelt tilbud i undervisningen, der er tilpasset skolernes hverdag. Derudover har vi arbejdet strategisk og målrettet med at brede vores indhold ud, så vi nu er et nyhedstilbud, som strækker sig over hele dagen frem for blot at være et nyhedsprogram, som bliver sendt på flow klokken 18:00.

I praksis betyder det, at vi udkommer med nyheder løbende på alle relevante platforme (app, web, stream, flow, Instagram, YouTube og Snapchat), så vi er klar med nyheder, når børnene har tid.

Grafikken er styrket

Vi har oprustet gevaldigt på den grafiske front. Tidligere lavede vi oftest tre indslag med en varighed på 1:40, som hver indeholdt en lille grafik. I dag arbejder vi ud fra devisen ”færre, men bedre nyheder”. Vi kaster ikke helt så meget information i hovederne på børnene som tidligere – til gengæld gør vi en dyd ud af at vende nyhedstrekanten på hovedet og forklare sammenhænge og baggrund. Og her er det helt afgørende, at vi har dygtige grafikere, der kan producere explainers, som fungerer på så forskellige platforme som DRTV, Instastory og på YouTube.

Vores største udfordringer

Udfordringer er der nok af. En af de store handler ikke overraskende om at sikre den rette balance mellem egne og tredjemandsplatforme. Som public service-medie har vi en forpligtelse til at producere unikt dansk indhold, som YouTubes og Instagrams algoritmer ikke nødvendigvis fører børnene frem til. Selv om vi følger børnenes medievaner tæt og er til stede på mange af de sociale medier, børnene bruger, er det afgørende for os at stå på to ben.

Vi kan ikke gøre os afhængige af de kommercielle medier ved kun at dele indholdet der. Vi er nødt til at styrke vores eget nyhedsunivers og det har vi blandt andet gjort ved at gennemføre de tidligere nævnte ændringer. Derudover arbejder vi hver dag og hele tiden på at styrke vores digitale fortælleformer, så vi ikke ”bare” publicerer en kortere artikel med et lavere lixtal, fordi det er til børn, men rent faktisk leger indholdet ind. Her har vi god erfaring med at gamificere nyhederne.

I sidste uge havde vi fx nyheden om, at motionister skræmmer skovens dyr væk – her tilføjede vi et lille spil, hvor børnene på tid skal fjerne de forstyrrende elementer: Løbere og cyklister skræmmer skovens dyr væk.

Vi ved fra brugertests, at nyheden på den måde lagrer sig bedre hos børnene – men den slags kan være krævende at udvikle og eksekvere.

3 gode råd fra mig

Gør op med nogle af de klassiske, journalistiske dogmer.
Hvem siger, at nyhedstrekanten er den bedste måde at fortælle nyheder til børn? Min erfaring er, at noget af det bedste indhold opstår, når vi vender trekanten på hovedet.

Vi skal passe på, at vi ikke kommer til at tale hen over hovedet på målgruppen – det gælder hvad enten det er børn, unge eller voksne. Meget ofte er der brug for at fokusere på de store linjer, for hvem har i virkeligheden tid til at få samtlige mellemregninger med? Ikke mange, er mit bud.

Vis din målgruppe at du er oprigtigt interesseret i dem (hvis du altså er).
På Ultra Nyt stiller vi sjældent spørgsmål bare for at stille dem. Vi bruger dem aktivt i nyhedsformidlingen. Ikke sjældent tager en historie afsæt i brugerinput – nogle gange afstemningsresultater (fx ”8/10 af jer har stemt ja til, at I godt kunne finde på at pjække for klimaet” …), andre gange quizresultater eller en opfordring til at se nærmere på et specifikt emne. Børnene kan se, at det nytter at lege med og interagere med os.

Lær din målgruppe at kende
– både ved at være i dialog med dem, men måske endnu vigtigere ved at møde dem ude i virkeligheden. På Ultra Nyt møder vi målgruppen hver dag, når vi interviewer dem.

Meget ofte benytter vi anledningen til at teste nye idéer og finde ud af, hvad de er optaget af. Vi har også en ambition om at styrke vores brand ved at lave live-events. I december 2018 besøgte vi 5 byer rundt omkring i hele Danmark for at debattere skilsmisse på baggrund af et større tema-nedslag, vi lavede i sommer. I en tid hvor det hele bliver mere og mere digitalt, er det fedt at mødes og se hinanden i øjnene.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *