Medie- og kultursamarbejdet Nord 55° ønsker at løfte nationale debatter op på et nordisk plan. Det skal ske på et årligt topmøde, hvor blandt andet kunsten, medierne og erhvervslivet mødes og debatterer aktuelle problemer og idéer – og får dem formidlet ud til resten af Norden.
Med hele Norden i NATO giver det mening, at de nordiske lande også rykker tættere sammen på andre områder og udveksler erfaringer og tanker om kultur, erhvervsliv, medier og bæredygtighed. Det mener folkene bag det nordiske medie- og kultursamarbejde Nord 55°.
”Vi kan mærke, at der er momentum for Norden og til at tænke mere regionalt end globalt – endelig er der en bevidsthed om, at Norden findes. Men vi mangler, at meningsdannere og medier kender hinanden på tværs af Norden. Lige nu sidder vi seks lande hver for sig og diskuterer de samme ting hele tiden – men vi kan tænke længere, hvis vi tænker sammen, hvad enten det handler om #Metoo, bandekriminalitet eller grøn teknologi”, siger Lise Bach Hansen, projektchef i Nord 55°.
Nord 55° består af JP/Politikens hus, Bonnier News, Amedia i Norge og Konstsamfundet/Huvudstadsbladet i Finland. Initiativtagerne til projektet er den administrerende direktør for JP/Politikens Hus, Stig Ørskov, indehaver af Have Kommunikation, Christian Have, forfatter og journalist Hilde Sandvik samt Lise Bach Hansen, programchef for de internationale scener i Den Sorte Diamant i København.
Et topmøde til hele Norden
Det centrale hos Nord 55° bliver et årligt nordisk topmøde, hvor inviterede tænkere, kunstnere, meningsdannere og politikere skal diskutere aktuelle problemstillinger og visioner for fremtiden i Norden. Topmødet finder sted for første gang i København i efteråret 2025.
”Det bliver et forum over to dage, hvor vi inviterer de allerfremmeste tænkere og debattører fra hele Norden fra både det private erhvervsliv og politik, men også særligt fra kunsten og kulturens verden – for eksempel forfattere. Der skal være talks og samtaler, som vi skal have kommunikeret ud i hele Norden”, siger Lise Bach Hansen.
”Vi er interesserede i, at alt talent i de her lande skal i spil. Vi har længe arbejdet med ideen om, at topmødets format bliver en slags kulturens og Nordens svar på World Economic Forum i Davos. Der er ikke så mange med til selve mødet, men det, der sker, bliver kommunikeret godt ud.”
Ambitionen er at dele indholdet fra topmødet med resten af den nordiske region.
”Ideen er selvfølgelig, at vi helst skal have topmødets resultater kommunikeret ud i hele Norden. Jeg savner generelt mere nordisk dækning fra de redaktionelle medier rundt omkring. Det er meget mere relevant end for eksempel USA. Vi har nogle sammenlignelige problemstillinger i Norden – men det er ret få almindelige mennesker, der ved, hvad de nordiske statsministre hedder, fordi Norden får så lidt opmærksomhed i medierne,” siger Lise Bach Hansen.