Journalistik er den bedste forretningsmodel

Folk i Norden, Lokaljournalistik, Medier, Viden
Stig Finslo, kommunikationsdirektør i den norske aviskoncern Amedia, der ejer 72 lokalaviser og en landsdækkende netavis

Det er næsten ikke til at tro på. Et foredrag af Stig Finslo, kommunikationsdirektør i den norske aviskoncern Amedia, der ejer 72 lokalaviser og en landsdækkende netavis, vækker undren og opsigt. Men den er god nok.

Alle kurver i hans foredrag peger op, op, op. Større overskud. Vækst i antallet af abonnenter. Stigning på 911 procent i antal af digitale abonnenter på tre et halvt år. Og samme dag har koncernen købt ni nye lokalaviser, så man nu er oppe på 72 aviser i alt.

De kurver, der går ned, viser han dog ikke: Antallet af papirabonnenter falder med 10 – 15 procent om året, reklameindtægterne falder, blandt andet fordi Google og Facebook hvert år trækker milliarder ud af annoncemarkedet. I Norge er FB og Google nu syv gange så store som lokalaviserne.

Men Stig Finslo og Amedia har opskriften på succes: Journalistik er den bedste forretningsmodel. Vi skal være der, hvor læserne er, og vi skal holde fast i den digitale omstilling.

Amedia har nu 186.666 digitale abonnenter.

Hør Stig Finslo fortælle om Amedias succes (10 min.)

Fra Ekspertmøde om kvalitetsjournalistik, Nordicom, Göteborg Universitet