
 

Polish media wars 
 
By Mikołaj Chrzan and Paulina Siegień   
 
Media the first target 
If you want to build an authoritarian state, and more and more evidence suggests that it is precisely 
what Jarosław Kaczyński wants, one of your key tasks should be gaining control over the flow of 
information. Thus, it comes as little surprise that right after PiS (Law and Justice) won the parliamentary 
election in 2015, the media were one the first targets of the new government’s “reforms”. First, they 
took what was easiest to take – the public media, that became a propaganda tube for the current Polish 
government overnight. The private media are still awaiting their turn, and it is bound to come, as PiS 
has been looking for a way to subjugate them for a long time. 
 
Personnnel replacerment on a massive scale 
All the Polish governments after 1989 tried to exert some political control over the public media, but the 
changes forced by PiS in the very beginning of their term were unprecedented. Apart from remodeling 
the management’s structure involving, for instance, the formation of a new supervisory body – the 
Council of National Media – responsible for appointing management boards for public television, radio 
and the Polish Press Agency, the transformation also entailed personnel replacement on a massive 
scale. 
 
In just a few months over 130 of staff were handed their notices – mainly employees of information and 
current affairs editorial boards. The dismissals reached even the less popular publishers. A group of 
journalists from the foreign branches of the Polish Radio were fired, among them employees of the 
Russian and Ukrainian editorial offices. Official reason – “restructurisation”. Still, the dismissals 
occurred in an atmosphere of accusations of espionage and acting to the detriment of the Republic of 
Poland (foreigners working in these editorial offices were asked, for instance, to declare their 
nationality). Offices whose “formula” has been changed were next restaffed with proponents of the 
ruling party.  
 
Ensuring positions for people connected with PiS was one of the aims of amending the public media 
act that already went through parliament in December 2016. One of the prime examples of this new 
personnel policy was the appointment of a new correspondent of the Polish Television in Berlin. Cezary 
Gmyz (author of the notorious article where, without resorting to facts or evidence, he claims traces of 
TNT were found on the wreckage of the presidential airplane that crashed in Smoleńsk in 2010) 
launched a few months long campaign against Marcin Antosiewicz, the former Berlin correspondent. 
 
Gmyz publicly accused Antosiewicz that one of his relatives served in the communist security service, 
that he did not speak German (because he did not pronounce umlauts), and that he presented the 
German rather than Polish perspective on the events related.  
 
 
 



 
 
This won Gmyz the position of the correspondent of the Polish Television in Berlin, which perhaps best 
illustrates what moral and ethical stances are valued by the current management of public media. 
Numerous journalists working in public media complain about the atmosphere of distrust, spreading 
self-censorship – it is best not to touch upon certain topics if you do not want to lose your job – and 
open interference of the management into their work. 
 
From public to national media 
As mentioned above, a new supervisory body in charge of the public media was created – the Council 
of National Media. In this case, the name selected for the new institution turns out to be crucial and 
most meaningful – PiS does not want media to be “public”, they are supposed to be “national”. 
Expressions such as: national, Polish, public, civic, social, seem to have gained completely new 
meanings in the ruling party’s vocabulary. 
 
Their ideological point of gravity shifted to the category of nation. Just after the first wave of remodeling 
went through public media, the true meaning of “national television” became apparent. Currently, the 
main news programme broadcast by the Polish Television can easily be mistaken for archival news 
footage from before 1989 – mainly on account of the persistent propaganda of success and attempts to 
discredit the opposition, both parliamentary and any kind of public opposition that cannot be labeled 
“national”. The content changed in other media as well. 
 
Management in charge of the “national media” puts particular emphasis on historic, patriotic and 
religious (only catholic) broadcasts. Polish post-war architecture was defined by the doctrine of socialist 
realism, defined as esthetics “socialist in content and national in form”. The public media in Poland 
became socialist in form and filled with national content. 
 
The symbols of today’s government (rather than public) media propaganda are the television news 
tickers. They are used to inform the audience, for instance, that the people protesting against the 
government’s actions are a “paralimitary arm of the opposition”, “defenders of pedophiles”, 
“barbarians”. At the time this text is being written, a hunger strike of hospital residents is going on in 
Poland. We are told that the young doctors, who earn about 500 euro per month and expect salary 
rises, are demanding milliards.  
 
Public advertising disappears from private media 
Despite verbal abuse and accusations of “serving foreign countries”, “inciting a coup”, “treason against 
national interest”, etc., the hardest blow PiS has dealt the unsympathetic private media so far, was the 
withdrawal of state-owned enterprises from advertising. Public advertising disappeared from “Gazeta 
Wyborcza” and “Polityka”, for instance. At the same time, the state-owned enterprises eagerly buy 
advertisements in the media that openly identify themselves with the ruling party. 
 
During the first six months of the term, the right-wing “Gazeta Polska Codziennie” noted a 330% 
increase in revenue from advertising. Perhaps it is worth mentioning that “Gazeta Wyborcza” sells over 
115,000 copies per day, while “Gazeta Polska Codziennie” less than 20,000. 
 
 



 
 
Government institutions were forced to cancel subscriptions to titles expressing unfavourable opinions 
about the ruling party. Unwanted newspapers and magazines disappeared from petrol stations 
belonging to two biggest state-owned oil companies – Lotos and Orlen. 
 
If this situation can possibly have any positive aftermath, the only thing that comes to mind is the 
appearance of a few social-media projects on the Polish market, financed mainly through donations. 
One of them is Oko.press – a portal going back to the roots of journalism, where meticulous fact-
checking is used to look through politicians’ claims, monitor reforms, and study various current political 
and social phenomena.  
 
Polish point of view in focus  
Probably by the time this text is published the draft of the new media act prepared by PiS will have 
been made public. Early in the autumn of 2017, its content is still a mystery, and the only thing known 
for certain is that the Polish government is very intent on not allowing the public opinion and the media 
to acquaint themselves with the project too soon. According to various representatives of the 
government, including Jarosław Sellin, Deputy Minister at the Ministry of Culture and National Heritage, 
the project is ready and is going to be put to the vote by the end of the year. 
 
The long-announced reform is to be focused on “deconcentration” and “repolonisation”. 
“Repolonisation”, that is limiting foreign capital to 15 – 20 % of shares in a particular medium. It is 
expected to occur as a result of deconcentration of capital in media companies. And even though 
writing about the practical meaning of “repolonisation” is a bit like reading tea leaves, it is interesting 
that the call for making the media national again is an element of a broader ideological programme, 
where anti-German rhetoric and the issue of sovereignty are given particular importance.  
 
According to the Polish government and its proponents, German media corporations exert too much 
influence on the Polish public opinion through their publications and broadcasts. The term “Polish-
speaking media” was coined in the Polish right a few years ago. It denotes media publishing in Polish, 
but not actually “being Polish”, that is, not presenting the “Polish point of view” (one of the key elements 
of the ruling party’s rhetoric). Needless to say, in this definition Polish stands for that presented by PiS 
and its followers. 
 
The expected media act raises serious concerns, as it applies to all the major market players and 
cannot really be condemned from the point of view of logic, as there are countries in Western Europe, 
like France and Germany, for instance, where the media market is also quite restricted and subject to 
numerous regulations. Interestingly, in 2016 Russia restricted the participation of foreign capital in the 
media to 20%, thus prompting shareholder transfers in 2700 enterprises. It might be beneficial to 
consider this as a possible scenario ahead of Poland, keeping in mind that in Russia this process 
unfolded virtually uninhibited and without any kind of protests. 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
Jarosław Kaczyński is an utterly practical man, able to skillfully use the symbolic for political purposes. 
This is why “repolonisation” also has a purely pragmatic dimension. Numerous indications suggest that 
PiS is particularly bent on gaining control over the local media, where most of the press releases 
belong to the Polish Press Group, part of the German Verlagsgruppe Passau. If Kaczyński succeeds 
(and it is said that a buyout of the Polish Press Group by one of the state-owned companies has 
already been informally proposed to the management) PiS will gain a powerful tool of exerting influence 
over local communities right before the local elections scheduled for autumn 2018. The local 
governments are Jarosław Kaczyński’s headache, as they enjoy considerable autonomy under Polish 
law and numerous local leaders use it to openly stand against PiS government’s politics. 
 
There is little doubt that hard times are ahead of the Polish media. What the journalists find most 
discomforting themselves, and interestingly, they agree on this regardless of affiliation or political 
orientation, is the lack of professional solidarity. A group divided in two is easier to manipulate and 
cannot defend its vital interests. 
 
Paradoxically, problems experienced by journalists on both sides are quite similar. Essentially, they all 
have to deal with a sense of looming danger – some fear that even though he is generous today, 
Kaczyński may soon change his mind as to who is his friend and who the enemy, especially since he 
treats the media in a purely instrumental way. For others, the political and economic pressure becomes 
problematic.  
 
Still, what worries most, and is exemplified among others by the situation of media in Hungary or 
Russia is the indifference to certain changes and political atmosphere that limits freedom of speech. 
Just like in other parts of the world, media in Poland are in crisis stemming from the loss of society’s 
trust, so maybe they should not be expected to stand in defense of the journalists. 
 
 
Mikolaj Chrzan 
Mikołaj Chrzan is the editor in chief of Gdansk’s branch of “Gazeta Wyborcza”. Graduate of the 
Sociology at the University of Gdansk nad Econocmy at Warsaw School of Economocis. 
 
Paulina Siegień 
Paulina Siegień is a Gdańsk-based Polish journalist working for Gazeta Wyborcza, mostly focusing on 
Russia and Polish-Russian relations, with particular emphasis on the regional issues of Kaliningrad 
oblast. Fluent in spoken and written Russian, she also covers Polish-related topics for Russian media. 
Graduate of the Centre for East European Studies at the University of Warsaw and Russian Philology 
at the University of Gdańsk 
 
DISCLAIMER: The views expressed here are those of the authors and do not necessarily represent or 
reflect the views of „Gazeta Wyborcza” 
 
 


