De fleste succesfulde medie-initiativer bliver til i spændingsfeltet mellem de digitale muligheder, de økonomiske og kommercielle begrænsninger og den publicistiske virkelyst. Husk, at selv de bedste idéer ikke tåler utilstrækkelig eksekvering.
Af Jesper Skeel, CEO hos Willmore
Det er vigtigt at undgå silotænkning. Se dit initiativ i lyset af de ressourcer, du har til rådighed kommercielt, redaktionelt og digitalt. Det lærer du meget mere om på kurset ‘Digital innovation i nordiske medier’.
Afklar med dig selv og dine kollegaer, hvilket mål et givent initiativ eller nyt koncept skal understøtte. Vælg de rette folk i organisationen, der skal involveres, og giv dem indflydelse på processen fra starten.
For eksempel plejer jeg at arbejde med et kommercielt afsæt. Det betyder, at jeg tit har brug for ressourcer og inputs fra både redaktionelle og digitale kolleger og eksperter, når jeg er involveret i nye initiativer.
Når man har projekter, man ikke kan løse alene, er det vigtigt at afstemme forventninger om, hvad de andre afdelinger og teams har af ressourcer og tid til at involvere sig.
Jeg plejer – som en slags huskeliste – at arbejde ud fra denne overskuelige matrix:
Som udgangspunkt giver det mig et overblik over, hvor tungt eller ressourcekrævende det vil være at få et initiativ op at flyve.
Når jeg ser på min egen “straffeattest” af kuldsejlede initiativer, går ét mønster igen: manglende forventningsafstemning med de øvrige, for få økonomiske ressourcer til eksekvering. Ligeledes jeg har flere gange undervurderet, hvor meget af min egen tid jeg skal bruge.
Ovenstående matrix er mest en mental model, som jeg typisk arbejder med i form af en checkliste for at få styr på den vigtige forventningsafstemning.
Det er også vigtigt at slå fast, at jo tungere, større og længerevarende et initiativ forventes at være, jo mere klar skal man være på sine mål med projektet. Og det resultat det skal give. Ellers vil det med stor sandsynlighed ende som en fiasko eller falde til jorden.
Min egen oplevelse er, at journalister sjældent er drevet af KPI’er. De er optaget af mening for enten læserne eller for organisationen. Derfor er det vigtigt, at du er omhyggelig med at fortælle om initiativet. Og hvad der kan ske, hvis der ikke gøres noget. Ikke for at true men for at anskueliggøre behovet for forandring.
Erfaringsgrundlaget er afgørende
Nye initiativer er ofte ensbetydende med nye erfaringer i jeres organisation. I kan have mange antagelser om faggrupper, I hver især ikke selv repræsenterer.
En misforståelse kan være, at en journalist, der skriver gode artikler, også er god til at lave radio. Eller at en sælger, der kan sælge annoncer, også bare kan sælge abonnementer, eller at en udvikler eller teknisk person, der arbejder i WordPress, også kan stå for design og redigere billeder.
Så uanset, om I ønsker at lave videoindhold, udgive podcasts, implementere betalingsmure indføre programmatic annoncer, lancere nye formater eller lignende så husk på, at en god idé, dårlig eksekveret sjældent bliver en succes.
Brug specialister og undgå at blive eksponeret som amatør.
Bliv klogere på den digital udvikling, lær af de bedste og udbyg dit netværk på det kommende NJC kursus ‘Digital innovation i nordiske medier‘.