Nyt kursus i digital medieinnovation:

Bliv klogere på fremtidens journalistik

Til dig, der vil arbejde med digital journalistik, som kan gøre en forskel, fastholde brugere, folde sig ud på en mobiltelefon – og som brugerne vil betale for.

HOLD DIG OPDATERET:

Kurset er for journalister og redaktionelle medarbejdere i alle nordiske lande samt  Grønland, Færøerne og Åland. Deadline for ansøgning er 22. november, 2021.

Der vil ske en udvælgelse kort efter ansøgningsfristen, så vi får en bred nordisk deltagelse.

Hvis du vil holde dig løbende opdateret om ansøgning, undervisere, gæsteforelæsere, mediebesøg etc., så skriv dig på vores interesseliste.

* påkrævet

Du bliver opdateret kun på dette kursus. Vi tager dit privatliv seriøst og deler selvfølgelig ikke din email-adresse med nogen.

Der skal tænkes innovativt, hvis mediehuse og organisationer i Norden skal følge med den digitale udvikling og fange målgruppernes interesse. Samtidigt bevæger branchen sig mod betaling for indhold, og derfor skal de innovative idéer og koncepter også være økonomisk bæredygtige. 

 

Derfor lancerer Nordisk Journalistcenter (NJC) nu et helt nyt kursus, der hjælper deltagerne med at komme fra idé til lancering – og indtjening. Det handler om at lære af de dygtigste, og derfor kommer deltagerne ikke bare til at arbejde i Aarhus, men også i New York, hvor vi møder både etablerede og medie-startups, og i Media City Bergen.

Kurset er inddelt i tre uger fordelt over 2022:

Fra antagelser til viden

I uge 1 lærer du at sætte dine antagelser i system og gå fra ‘ting du tror’ til ‘ting du ved’. Vi taler også data og digitale medier i bredere forstand – og når du tager hjem, ved du, hvordan du tester, og undersøger inden næste kursus-uge.

Ugen foregår på DMJX i Aarhus
4. – 7. april

Forstå brugerne

I denne uge får du bl.a. viden fra amerikanske forskere og mediefolk. Vi besøger både etablerede mediehuse og taler med entreprenører, og du lærer endnu mere om at bruge data til at vurdere og validere dine idéer. Undervejs udvikler du videre på dit koncept.

Ugen foregår i New York
2. – 6. maj

Fra koncept til produkt

Når du har fået styr på dine målgrupper og dit koncept, er tiden til at gøre det til et produkt, der skaber værdi for dine brugere – og som de måske betaler for. Lær af nogle af de dygtigste medie-startups i Norden og undgå fejlene.

Ugen foregår hos Media City Bergen
7. – 10. juni

Første uge

 

Koblingen mellem brugere, indhold, teknologi og forretningsmodel. Hvornår bliver det innovation? Vi besøger medievirksomheder og ser nærmere på cases fra bl.a. danske Jysk Fynske Medier med fokus på data og hyper-lokal journalistik og Jyllands-Postens udviklings-afdeling.

 

Anden uge

 

Besøg hos bl.a. New York Times omkring brugen af data. En hel dag hos Facebook for at dykke ned i brugerforståelsen og produktudviklingen, fokus på innovation i mediebranchen på City University og så finder vi eksempler på samarbejdet mellem programmering og journalistik.

 

Tredje uge

 
Et indblik i digitale produktionsvirksomheders arbejde og styrke i mediebranchen. Hvordan giver teknologi nye fortællemuligheder, og hvilken værdi giver det hos brugerne? Vi hører bl.a. også om den digitale transformation hos norske Amedia, der har digital succes.
 

Webinarer

 

I tiden mellem kursus-ugerne afholder vi en række webinarer, hvor deltagerne opdaterer hinanden på deres arbejde og idéer, og hvor vi har oplæg omkring podcast-bølgen og andre digitale trends.

 
Sådan bygger vi kurset op
 

Programmet bliver en blanding af undervisning, workshops og oplæg fra de mediehuse, kurset besøger og fra deltagerne selv, når de præsenterer deres idéer, efterhånden som de udvikler sig igennem kurset.

 

En del af kurset handler om brugerforståelse og indblik i målgrupper. Brugeradfærd og -behov bliver også en vigtig del, efterhånden som dit digitale koncept flytter sig.

 

Slutbrugeren er i fokus, også når strategi og økonomi omkring koncepterne formes. 

Du lærer også, hvordan du kan afprøve dit koncept i praksis, så du hele tiden tester, lærer, ændrer og tester igen. Derfor er brug og forståelse af data naturligvis også en stor del af forløbet.

 

Det vil sige, at du som deltager får både ny viden og værktøjer til at forstå brugerne, mens du skaber fremdrift og forandring – alt imens idéen eller konceptet flytter sig og kommer nærmere en lancering. På den måde er det meget mere end et kursus.

Media City Bergen

Flere end 90 norske selskaber er sammen med universiteter og forskningsenheder samlet i Media City Bergen. Her skabes fremtidens tekniske, visuelle løsninger indenfor kommunikation.

 

Du kommer til at høre om indhold, der giver abonnenter og visuelle virkemidler, der flytter grænser.

New York

New York er et mekka for medieinnovation. Vi besøger både etablerede mediehuse og mindre entreprenører for at blive klogere på den digitale udvikling.

 

Du kommer til at møde etablerede spillere og medie-startups eller nichemedier, du sikkert ikke har hørt om.

Aarhus DMJX

Vi skal arbejde på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles nye campus.

 

Her kommer du til at lære mere om koblingen mellem teknologi, indhold, forretningsmodel, brugere.

 

Vi får også værdifulde oplæg fra mediehuse og forskere og besøger mediehuse.

»Med dette kursus giver vi et boost til nordiske mediers digitale udvikling. Det kan få afgørende betydning efter et år, hvor mange mindre mediehuse bløder som følge af coronakrisen og i en tid, hvor den digitale udvikling kun går en vej.«
John Frølich, lektor DMJX og leder af Nordisk Journalistcenter
John Frølich
Direktør i Nordisk Journalistcenter

Fakta om ”Digital Innovation i nordiske medier”

Nordisk Journalistcenter (NJC) er hovedansvarlig for koordination og drift af kurset. NJC er en uddannelsesinstitution med mere end 60 års erfaring i efteruddannelse af journalister i Norden

Partnere er DMJX, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Media City Bergen, og Willmore, der rådgiver medier og udgivere indenfor digital udgivelse, udvikling og forretning.

  • Facebook Journalism Project er hovedsponsor med Media City Bergen som co-sponsor. Nordisk Journalistcenter står for kursusindhold, tilrettelæggelse, undervisere og udvælgelse af deltagere. 

Samarbejdet med Facebook Journalism Project og Media City Bergen sker, fordi parterne begge fokuserer på at hjælpe journalister med at styrke relationen til deres læsere og adressere nogle af nyhedsmediernes centrale udfordringer i en digital verden.

Facebook Journalism Project samarbejder med medier og organisationer i hele verden. Det sker via udvikling, træning og samarbejder med mediehuse og organisationer om bl.a. at bekæmpe misinformation. I Norden samarbejder FJP med TjekDet i Danmark, Faktisk.no i Norge og Källkritikbyrån i Sverige.

Media City Bergen er et førende internationalt knudepunkt for medie- og teknologiinnovation, med Media Lab og Start Up laboratorium. Klyngen tæller i alt mere end 100 virksomheder med otte større universiteter og forskningsfaciliteter blandt sine medlemmer.

 

Universitetet i Bergen er grundlægger af Media Cluster. Afdelingen for informationsvidenskab og medievidenskab er placeret i MCB sammen med førende medie- og medieteknologivirksomheder. 

Ofte stillede spørgsmål:

Digital Innovation er et kursusforløb for nordiske journalister, som skal hjælpe deltagerne med at komme fra idé til lancering af nye digitale medieprodukter – og dermed ny indtjening til deres mediehus – eller egen virksomhed. 

“Innovation” er et stort ord, der bliver brugt mange steder og kan betyde mange ting. I denne sammenhæng bruger vi det om nytænkning.

Det behøver ikke være teknologisk nytænkning, men det skal dog være båret af, at man gør noget, man ikke har gjort før – eller på en måde, man ikke har gjort før.

Hvis man eksempelvis gerne vil blive bedre til at sætte et nyt tiltag i søen med udgangspunkt i data og viden om brugerne, fordi man ikke har været god nok nok til det tidligere, vil det også være den form for nytænkning, vi vil være med til at skaber med dette kursus.

Dette kursus fokuserer på digital innovation, og derfor vil en idé til noget, der skal udleves på print ikke kvalificere. Ideelt er din idé tænkt mobile first, men det er ikke et krav. Du kommer dog til at tage stilling (og træffe svære valg) til den mobile brugeroplevelse og dens muligheder – og begrænsninger.

Nordisk Journalistcenter (NJC) er hovedansvarlig for koordination og drift af kurset. NJC er en non-profit organisation, der blev grundlagt i 1957. Målet var dengang – som nu – at styrke udviklingen af nordiske medier og journalistik gennem efteruddannelse, kurser og netværksaktiviteter for journalister og redaktører fra hele Norden, inklusive Grønland, Færøerne og Åland.

 

Partnere i projektet er Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Media City Bergen, og firmaet Willmore, der rådgiver medier og udgivere indenfor digital udgivelse, udvikling og forretning.

Det handler om at lære af de dygtigste i branchen, og derfor kommer deltagerne til at arbejde i New York, hvor vi møder både etablerede og medie-start ups, i Media City Bergen, Norge, og på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Aarhus, Danmark.

Facebook Journalism Project finansierer i al væsentlighed projektet med en million DKK, mens Media City Bergen medvirker som co-sponsor. Det betyder dog ikke, at det lange kursusforløb er gratis for deltagerne. Kursusgebyret er cirka 35.000 DKK.

Facebook Journalism Project og Media City Bergen er med, fordi parterne begge fokuserer på at hjælpe journalister med at styrke relationen til læserne og adressere nogle af nyhedsmediernes centrale udfordringer i en digital verden. 

 

Facebook får ikke indholdsmæssig indflydelse på projektet. Det er som nævnt Nordisk Journalistcenter, der står for kursusindhold, tilrettelæggelse, undervisere og udvælgelse af deltagere.

 

Samarbejdet giver imidlertid kurset mulighed for at kikke ind i maskinrummet og trække på nogle af de stærkeste eksperter i brugerforståelse og redaktionel innovation hos Facebook.

 

Media City Bergen bidrager med erfaringer fra et miljø af verdensledende medieteknologi. Med Media Lab og Start Up laboratorium og en medieklynge, der omfatter mere end 100 virksomheder med universiteter og forskningsfaciliteter.

Projektet er målrettet til journalister, redaktører og kommunikatører i hele Norden. Der vil være et særligt fokus på lokale- og regionale mediehuse, men i princippet kan alle journalister, bosat i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grønland, Færøerne og Ålandsøerne, søge kurset. Også selvstændige og freelancere kan komme i betragtning.

Det er ikke nødvendigt at have et konkret koncept for et nyt produkt på plads for at deltage. Det er til gengæld en god idé at have indkredset hvilke problemstillinger eller områder, man vil arbejde med.

I løbet af kurset skal de problemstillinger blive konkrete og gerne føre til et koncept og siden en lancering.

Udover at du flytter din idé eller koncept fra startlinjen til en lancering, lærer du også at beherske en række værktøjer indenfor digital innovation og brugerforståelse.

Du får derfor mest ud af kurset, hvis du kommer med en konkret idé eller et koncept, du gerne vil realisere og lancere med udgangspunkt i brugerbehov, som du identificerer og lærer at målrette mod undervejs på kurset.

Du skal sende en motiveret ansøgning senest 22. november til projektleder Mikkel Odgaard, NJC. Mail til: mo@dmjx.dk.

 

Ansøgningen skal indeholde navn, adresse, arbejdsgiver samt lidt om din baggrund og motivation for at søge kurset.

Skrive dig på interesselisten i den grønne boks på hjemmesiden og du modtager løbende nyt om undervisere, gæsteforelæsere, mediebesøg etc.

Pladserne fordeles, så vi sikrer en bred deltagelse fra alle nordiske lande. Det vil ideelt set sige journalister fra Sverige, Norge, Finland, Danmark og Island. Vi opfordrer også interesserede fra Grønland, Færøerne og Åland til at søge kurset.

Kursusgebyret vil være 35.000 DKK. Beløbet dækker undervisning, ophold, transport og de fleste måltider under de tre kursusuger, inklusive fly til New York, men undtaget transport til og fra Danmark og Bergen.

Ansøgningsfrist er 22. november. Send en mail med motiveret ansøgning til Mikkel Odgaard, mo@dmjx.dk