Forstå brugerne og de digitale værktøjer

Kurset er aflyst 

I en tid hvor få læsere savner information, men mange læsere ønsker relevans, er mange nordiske journalister og redaktører pressede.

Pressede af de stadig stigende hastighedskrav til at udkomme hurtigere med flere enheder på flere platforme. Pressede af at skulle løbe hurtigere efter skiftende metrikker for præstation på de nyeste digitale platforme.

Vi udbyder et forløb, der klæder deltageren på til at forstå brugeren og se journalistikken gennem det prisme, der hedder ‘hvad skal det gøre for min bruger?’. Hvilke historier skaber værdi og kan skabe et sign-up og en abonnent? Man kan altid løbe stærkere, men det er vigtigere at vælge de rigtige historier, platforme og værktøjer.

Fire fokuserede dage

De tre områder, der skal dækkes, for at medier kan blive en succes.

De tre områder, der skal dækkes, for at medier kan blive en succes.

Gennem fire dage går vi tæt på, hvordan du forstår brugerbehovet hos læserne, hvordan du tilrettelægger indholdet, så det passer til konsumeringen og brugerens kontekst.

I det lys arbejder vi med to af forbrugernes foretrukne kanaler, nemlig lyd og nyhedsbreve, så deltageren kommer hjem med konkrete redskaber til at kunne producere journalistik på modtagerens præmisser og med udgangspunkt i den nordiske mediemodel.

Samtidig kigger vi på relevante forretningsmodeller og samspillet med indholdet i en 2022-kontekst. Ligeledes går vi ned i det nye konkurrencebillede, hvor flere og flere medier oplever, at konkurrencen om brugernes gunst og penge udfordres af aktører uden for den traditionelle mediebranche.

De fire overordnede temaer er:

  • Kend dine brugere
  • Lyd i journalistikken
  • Nyhedsbreve, der virker
  • Fremtidens forretningsmodeller

 

Du får således fire dage i København med eksempler og inspiration fra et udsnit af nordens førende praktikere. Samtidig får du et netværk af nordiske journalister – kurset markedsføres i de nordiske lande.

Kurset faciliteres af underviserne Lars K Jensen og Jesper Skeel fra selskabet Willmore på vegne af Nordisk Journalistcenter.

Andre forventede udgifter

Kursusgebyret dækker fire dages kursus inkl. forplejning i dagtimerne, hotelophold og afsluttende middag. Deltagerne skal betale andre måltider selv samt rejse til/fra København.

I Danmark giver Mediernes Efteruddannelse støtte på 7.800 DKK til medlemmer, der ønsker at deltage på kurset.

Svenske journalister kan søge om stipendie hos SJF.

Læs mere
Det får du med:
  • Redskaber til at forstå dine brugere og arbejde ud fra deres behov
  • Ny viden om podcast og lyd i digital journalistik
  • Strategier og konkrete råd omkring nyhedsbreve
  • Redskaber til udvikling af bæredygtige forretningsmodeller