Digital innovation i nordiske medier

Til dig, der vil arbejde med digital journalistik, som kan gøre en forskel, fastholde brugere, folde sig ud på en mobiltelefon – og som brugerne vil betale for.

Et nyt kursus i digitale værktøjer, tendenser, trends og måder at arbejde på.

Der skal tænkes innovativt, hvis mediehuse og organisationer i Norden skal følge med den digitale udvikling og fange målgruppernes interesse. Samtidigt bevæger branchen sig mod betaling for indhold, og derfor skal de innovative idéer og koncepter også være økonomisk bæredygtige.

Det lærer du meget mere om på vores nye kursus, der hjælper deltagerne med at komme fra idé til lancering og måske også til at tænke anderledes.

Det handler om at lære af de dygtigste. Deltagerne mødes tre gange i løbet af foråret og sommeren.
– Først på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus,
– Senere i Stockholm hvor vi møder flere af de etablerede medier
– Til sidst afsluttes kurset i Media City Bergen til den årlige Future Week med unik adgang til eksperter i et spændende medie-miljø.

Vi finder også inputs fra USA under kurset og bringer det ind via videomøder.

Første uge

Koblingen mellem brugere, indhold, teknologi og forretningsmodel. Hvornår bliver det innovation? Vi besøger medievirksomheder og ser nærmere på cases fra bl.a. danske Jysk Fynske Medier med fokus på data og hyper-lokal journalistik og Jyllands-Postens udviklings-afdeling.

Anden uge

Besøg hos en lang række etablerede medier i Stockholm og Facebook, hvor vi brugen en dag på at dykke ned i brugerforståelsen og produktudviklingen. Vi ser på mediernes koncepter, og hvordan de folder sig ud digitalt, og vi finder eksempler på samarbejdet mellem programmering og journalistik.

Tredje uge

Et indblik i digitale produktionsvirksomheders arbejde og styrke i mediebranchen. Hvordan giver teknologi nye fortællemuligheder, og hvilken værdi giver det hos brugerne? Vi hører bl.a. også om den digitale transformation hos norske Amedia, der har digital succes.

Webinarer

I tiden mellem kursus-ugerne afholder vi en række webinarer, hvor deltagerne opdaterer hinanden på deres arbejde og idéer, og hvor vi har oplæg omkring podcast-bølgen og andre digitale trends.

Sådan bygger vi kurset op

Programmet bliver en blanding af undervisning, workshops og oplæg fra de mediehuse, kurset besøger og fra deltagerne selv, når de præsenterer deres idéer, efterhånden som de udvikler sig igennem kurset.

En del af kurset handler om brugerforståelse og indblik i målgrupper. Brugeradfærd og -behov bliver også en vigtig del, efterhånden som dit digitale koncept flytter sig.

Slutbrugeren er i fokus, også når strategi og økonomi omkring koncepterne formes.

Du lærer også, hvordan du kan afprøve dit koncept i praksis, så du hele tiden tester, lærer, ændrer og tester igen. Derfor er brug og forståelse af data naturligvis også en stor del af forløbet.

Det vil sige, at du som deltager får både ny viden og værktøjer til at forstå brugerne, mens du skaber fremdrift og forandring – alt imens idéen eller konceptet flytter sig og kommer nærmere en lancering. På den måde er det meget mere end et kursus.

Afbudsregler

Hvis kurset aflyses på grund af Corona, får du hele kursusgebyret tilbage.

Melder du afbud tidligere end 8 uger før kursets start, opkræver vi en administrationsafgift på DKK 1.000. Ved afbud senere end 8 uger før start, opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Læs mere om kurset her

Læs mere
Det får du med:
  • Viden om nye teknologier og værktøjer i mediebranchen
  • Konkrete måder at arbejde med brugerforståelse
  • Værktøjer til at udarbejde forretningsmodeller for digitale medier
  • Oplæg fra nordiske og amerikanske mediehuse, der arbejder med nye digitale koncepter
  • Adgang til Facebooks indre – en dag i det sociale medies arbejdsgange og udvikling
  • Workshops og oplæg fra amerikanske og nordiske forskere med fokus på innovation og digitale medier
  • Viden om trends og tendenser f.eks. podcasts og ultra-lokale medier
  • Et unikt netværk af nordiske journalister

Tilmeldingen er ikke åben