
 

 
 
From corrupt bullies to king’s fools 
 
A brief look at the recent history of the media in Turkey 
 
By Evin Barış Altıntaş - Mehmet Koksal 
 
The incredibly high number of journalists in prison -- 154 as of the time of writing -- which has 
made Turkey the world’s leading prison of journalists and the massive crackdown and layoffs 
with nearly 10.000 journalists and media workers out of work since 2016 portrays a clear picture 
of the current pressure over journalists and the media industry. 
 
Behind the scenes, we now know that a process that perhaps renders jailing people 
unnecessary, had been taking place for a long time. Many journalists who either quit their jobs 
or were fired during the Gezi protests of 2013 have reported in the books or articles they 
published later memories of having had to change or cancel articles, headlines, even entire 
pages to fit orders directly given by then Prime Minister Erdoğan. The government even 
appointed a commissioner representing its interests to seemingly independent media 
institutions. 
 
Gülen from supporter to enemy 
In Turkey’s ever shifting political balances, a crucial year was 2011 -- when it became evident 
that the Gülen movement and Erdoğan, which were powerful allies in constructing the new 
Turkey since the beginning of 2000, were now clashing over differences of opinion. Nobody at 
the time knew they were on the verge of a war that would lead to the 15 July 2016 coup attempt. 
 
The Gülen movement and its media empire - with Zaman newspaper and Samanyolu TV as 
flagship outlets – which were once Erdoğan’s biggest supporters, along with some 175 media 
organizations which mostly represented alternative media, have been shut down in Turkey’s 



state of emergency regime. Dozens of journalists, including those who worked for Gülen media 
or Taraf newspaper, now unfortunately find themselves in jail. Turkey’s powerful media, which 
could once order around governments, is now busy obeying orders and creating a false 
universe for Turkish citizens under the powerful embrace of the increasingly authoritarian and 
corrupt government. 
 
Turkish and Kurdish alternative media are trying to survive under very harsh conditions: in 
addition to prison sentences, which are extremely frequent, a total of 186 media outlets were 
shut down under the state of emergency. Needless to say, their equipment and assets were sold 
to Erdoğan’s allies through the same TMSF scheme. Turkey’s turbulent history of rising and 
falling media empires shows that even the strongest is not immune to drastic changes. And 
when the tide turns next time, the alternative media might as well be the last ones standing. 
 
Exporter of “deep state” 
Turkey is the proud exporter of the term “deep state” (“derin devlet”) -- now used internationally 
and very loosely to describe shadowy and unaccountable networks within government or state 
structures -- to world politics. Although to many in Europe, the concept might sound like a 
conspiratorial phrase, there is ample evidence in the case of Turkey that such structures exist in 
the country and that these groups make behind-the-scenes decisions that influence the 
outcome of many affairs. However, even in Turkey’s mystifying power structures, one thing is 
not open to dispute: when it comes to the media, these days it is just one man who calls the 
shots.   
 
Since the start of an economic liberalization process in the 1980’s, Turkish media have always 
been in the hands of corporate holdings in Turkey. As argued by academics Esra Arsan and 
Savaş Çoban in their 2014 book “Media and Power,” the mainstream media in Turkey has 
traditionally sided with the state’s interests; constantly shifting its ideological stance to fit the 
particularities of the day to reproduce the hegemony of power. However, today the media in 
Turkey has been completely taken over by the ruling Justice and Development Party (AKP) 
government of Recep Tayyip Erdoğan and consistently, it has served as a mouthpiece to 
promote the interests of Erdoğan and his family. 
 
The economic and editorial influence of the Turkish government over the media is so strong that 
there are days when every daily newspaper -- with the exception of some small alternative 
Turkish and Kurdish media outlets which are under constant attack by the authorities or by 
organized groups -- comes out with the exact same frontpage headline.  Even television 
networks which could once cover certain topics with a degree of independence have now 
succumbed to powerful Turkish President’s whims and wishes. 
 
Government appoints its own commissioners 
Although Turkish media have always adored power and worked to enhance it, this current 
picture where the government could even appoint its own commissioners to media groups, was 
once unthinkable. A handful of media conglomerates -- representing many interests that often 
might be at odds with public interests as owned by businesses active in key industries from oil 
and gas or automotive to banking -- owned most of the country’s television networks and 
newspapers. They wielded such power that they could contribute the rise and fall of 
governments, and even be instrumental in overthrowing them. 
 
  



Partisanship has always been a defining characteristic of the media in Turkey. Until the 
September 12, 1980 coup d’Etat, newspapers in Turkey were already classified as socialists, 
idealists/nationalists, supporters of the national view movement (Islamists) or social democrats, 
the coup led to a major transformation of this classification. Particularly the 1990s, saw the rise 
of commercial media, and wealthy business families enter the media sector. Drawing on their 
power based in various high-circulation dailies, this new big media was able to influence 
governments to a certain extent.  During this period, mainstream media broadcasts and 
publications were mainly in line with the wishes of the military and was instrumental in the 
unarmed military intervention of Feb. 28, 1998 in Turkey, which led to the resignation of the 
government at the time. 
 
Handing over media power to Erdogan 
The media changed hands under the new regime of the AKP through the Savings, Deposit and 
Insurance Fund (TMSF) in 2000, which was founded to enhance the country’s banking system 
after an economic crisis in 2001 that led to the collapse of many businesses, including those of 
media owners. The TMSF was the main instrumental in handing over the traditionally secularist 
media power to Erdoğan’s family members or cronies. With the sale of the ATV-Sabah media 
group in 2007, a major uniform pro-government media had been formed. The government made 
sure that whoever represented the old regime, either toed the line or has to be economically 
eliminated. 
 
Turkey’s new pro-government media elite made use of loans provided by state banks at 
insignificant interest rates through public tenders whose transparency were questionable. Voice 
recordings show that they often complained about this “new sort of tax” -- the obligation to buy 
unprofitable media outlets and transform them to act as government mouthpieces in order to be 
eligible for upcoming public tenders -- and that they were unhappy about being ordered to “pool 
in” money and resources to buy media outlets. The move was done to be able to remain in the 
good graces of the government and continue benefiting from lucrative public tenders. 
 
State funding flowing into TV controlled by government 
At the end of the process, in the late 2009s, Turkey’s most widely viewed television stations and 
newspapers, such as the ATV network or Sabah daily -- were either owned or indirectly 
controlled by the government or the then pro-government Gülen movement affiliated media 
group. State funding was flowing into these networks. 
  
Although destroying any semblance of independence within the already partisan media was 
quite a feat, its achievement was facilitated by increasingly “anti-militarist” discourse of the 
government. This discourse was not about respecting the rights of conscientious objectors or 
cutting military spending, it was perhaps one of the most valuable arguments that earned 
Erdoğan and his AKP most of their votes. In line with the European reform requests, the 
government was advocating a “civilianization” (or demilitarization) of politics in Turkey, which 
since the founding of the Republic by Mustafa Kemal Atatürk was traditionally controlled by the 
country’s powerful military. 
 
The Turkish army guarded the old regime, intervening often - five military interventions over the 
last forty years and that doesn’t include the 15 July 2016 coup attempt or any other attempted 
coup into the political sphere. Erdoğan and his new media (including those affiliated to the 
Gülen movement) promised democracy, which started with eliminating all critical intellectuals, 
journalists and writers from mainstream media groups. 



 
Criminalization of journalists 
The media applauded a successful campaign by the government with the help of the judiciary to 
replace the Kemalist officers in the military with Gülenist or pro-government ones. Anybody who 
opposed was vilified as a bigoted Kemalist, a coup supporter or a neo-nationalist. The campaign 
also affected the Kemalist media organizations leading to the criminalization of several 
journalists and managers working for Cumhuriyet daily newspaper or Oda TV website as well as 
the Kurdish journalists accused of propaganda on behalf of illegal terrorist organizations. 
 
The new media was instrumental in establishing this new order and in convincing the Turkish 
public opinion to support the case. The Taraf newspaper – which wielded significant influence 
over politics greatly disproportionate to its limited circulation – initiated judicial operations that 
led to the imprisonment of a large number of military officers, in investigations into alleged coup 
plots named “Ergenekon” and “Balyoz”. Taraf did this through unquestioningly publishing 
documents that were leaked to them by alleged Gülenist members of Turkish state intelligence 
units. 
 
At one point, the newspaper even claimed that the NTV station, which still had an image of 
maintaining a level of independence, downed a chopper in which the ultra-right-wing party 
leader Muhsin Yazıcıoğlu was killed by making too many phone calls to his mobile phone. This 
was also a time when critical journalists were being imprisoned -- to the praise of Taraf and 
other pro-government media allies. Corruption reports and any criticism of the government were 
successfully hushed. 
 
When social network and community media took over 
On the first night of the Gezi protests in May 31st 2013, 24 hours news channels, NTV and 
CNNTürk which were owned by the secularist “old guard” (Doğuş and Doğan media groups) 
and thus still held a degree of public confidence aired documentaries on penguins as hundreds 
of thousands of protesters marched the streets of Istanbul while being attacked by police. Social 
networks and community media took over the public interest and shared the stories censored by 
the mainstream media. Several journalists decided to quit their jobs and share the stories on 
their own social media profiles. 
 
But alliances which once were deemed strong as steel shatter; fortresses that once were 
thought unthinkable fall and unions that once seemed unbreakable come to an end. 
 
 
 
 


