Folk må oppfatte at journalistikk gjør en forskjell

Kjersti Stavrum - fotocollage
Kjersti Løken Stavrum er adm. dir i Stiftelsen Tinius som forvalter den største eierposten i Schibsted Media Group. Hun har tidligere vært generalsekretær i Norsk Presseforbund og redaktør for og journalist i magasiner, aviser og nettpublikasjoner.
Journalistikkens hovedoppgave er å bygge oppunder demokratiet. Myndighetene vil regulere pressen, hvis ikke bransjen tar et presseetisk ansvar

Nå når den profesjonelle journalistikken ikke bare er omgitt av milliarder av små og store digitale publisister med en blogg, en Facebook-konto eller en omfattende mailingliste, men også av netthat, av falske nyheter og av skjult reklame, er det enda vanskeligere enn det har vært de siste 20 årene å holde hodet kaldt og blikket klart når strategien for redaksjonene skal legges.

I all hovedsak har medieverden beveget seg vekk fra de store pengene og de store svarene – til småpenger og granulære løsninger.

Dette gjelder også svaret på spørsmålet om hvordan det frie, uavhengige ordet kan overleve i en verden som farger alt i ulike grader av grått. Her finnes ikke ett stort svar, men mange nødvendige grep.

Les hele artikkelen:
Folk må oppfatte at journalistikk gjør en forskjell 

 

Se alle artikler i NJC Tema: Den svære ytringsfrihed

Debatindlæg

Alle i Grønland er afhængige af hinanden og alle kender hinanden, siger Poul Krarup - mangeårig mediechef i Grønland. Foto: Leiff Josefsen

Alle i Grønland er afhængige af hinanden og alle kender hinanden, siger Poul Krarup – mangeårig mediechef i Grønland.

Maria Edström, University of Gothenburg: De senaste fem åren tycks ingenting ha hänt och även de nordiska länderna som rankas högt när det gäller jämställdhet har förbluffande få kvinnor i sina nyheter.

Maria Edström, University of Gothenburg: De senaste fem åren tycks ingenting ha hänt och även de nordiska länderna som rankas högt när det gäller jämställdhet har förbluffande få kvinnor i sina nyheter.

 

 

 

 

 

 

 

 

Per Strömbäck, talsperson Dataspelsbranschen (den svenske spilindustri) og forfatter til "21 Digital Myths" udfordrer det mindset, der siger at den teknologiske udvikling kører sit eget liv. Han opfordrer til at demokratiske lande tager ansvar. Foto: Sofia Runarsdotter Collage: Ole Rode Jensen

Per Strömbäck, talsperson Dataspelsbranschen (den svenske spilindustri) og forfatter til “21 Digital Myths” udfordrer det mindset, der siger at den teknologiske udvikling kører sit eget liv. Han opfordrer til at demokratiske lande tager ansvar.

Sociale medier, der ofte hyldes som den nye, demokratiske legeplads, ikke helt har fået den rolle, man kunne have håbet, siger Emma Holten, som taler politik, internet og etik med unge mennesker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Axel Rappe, journalist Yle siger: Trots att vikten av grävande journalistik ökar, eller kanske just därför, så finns det oroväckande tendenser som hotar den undersökande journalistiken. Foto: Privat / Illustration: Ole Rode Jensen

Axel Rappe, journalist Yle siger: Trots att vikten av grävande journalistik ökar, eller kanske just därför, så finns det oroväckande tendenser som hotar den undersökande journalistiken.

Kjersti Stavrum - fotocollage

Kjersti Løken Stavrum, adm. dir i Stiftelsen Tinius, største eierposten i Schibsted Media Group. Tidligere vært generalsekretær i Norsk Presseforbund, redaktør for og journalist i magasiner, aviser og nettpublikasjoner.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyhedschef Lijan Weihe, Kringvarp Føroya bliver truet med voldtægt på sociale medier, fordi hun var med til at afsløre toldsnyd hos den færøske finansminister Jørgen Niclasen

Nyhedschef Lijan Weihe, Kringvarp Føroya bliver truet med voldtægt på sociale medier, fordi hun var med til at afsløre toldsnyd hos den færøske finansminister Jørgen Niclasen

Den danske digter Knud Steffen Nielsen beder os tænke efter: Kunne det ikke også være dig, der kastede stenen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Syriske Ali Abdallah er journalist i Sverige – en af ytringsfrihedens højborge. Alligevel mangler noget.

Astrid Olhagen stiller spørgsmålet: Skal medierne tie eller tale, når alle alligevel ved alt via sociale medier?

3 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *